Världen sett från min lilla ankdamm

27 Aug

27 augusti 2005

Svenskar sägs ibland vara självgoda typer med en påfrestande ”vi vet ju ändå bäst”-attityd. Och nog är det ofta så, tycker jag. Till exempel kampanjen ”ät svenskt kött” som jag tyckte underblåste åsikter i stil med att alla andra länder befolkas av illiterata djurhatare som missköter sin boskap och inte har vett att hålla smittoämnen borta. Hurra, jag är så glad att jag är svensk. Att jag har rätt värderingar och sunt svenskt bondförnuft.

Well, I got news for you. Andra länder tycker samma sak. Alltså att deras eget land är bäst – inte Sverige. Hur konstigt det än kan låta. Hela jordens befolkning tycker faktiskt inte att Sverige är det bästa land som någonsin existerat på denna jord. Det finns nog miljarder människor som inte ens vet vad Sverige är, och som lyckas överleva ändå. Konstigt nog. De äter inte ens svenskt kött, ju. Helt otroligt!

Jag vågar påstå att majoriteten av alla koreaner är övertygade om att det trots allt är bäst att vara korean. Inte minst för att Korea har världens bästa kött, ja, överhuvudtaget världens bästa mat. Fråga vilken korean som helst! De vet ju hur utlänningar är, inte minst västerlänningar…äter en massa konstigheter till exempel, massor av fet och ohälsosam mat, uschianemej!

Vad jag vill säga är väl egentligen att jag tror att alla människor jorden runt är lika goda kålsupare som betraktar världen utifrån sina egna små ankdammar. Vad som är självklart för den ene kan vara rent absurt för den andre.

Det finns så mycket som varken är rätt eller fel. Faktiskt. Med en större portion respekt för olikheter, och med mindre rädsla för det främmande tror jag världen hade varit en betydligt vänligare plats att leva på.

Kommentera

