Plingplong

23 Aug

23 augusti 2003

Söker du stillhet och rofylld tystnad? Kom då för allt i världen inte till Seoul. Här är det inte tyst en minut, vilket väl är rätt självklart med tanke på hur många människor som bor här. Alltid är det några miljoner som är uppe och rör sig även mitt i natta, då svensk vän av ordning kanske tycker att de borde ligga hemma och sova.

Ibland får jag för mig att koreaner inte gillar tystnad överhuvudtaget. Allting låter, liksom. Inte ens när du stängt dörren till the privacy of your own home får du njuta total tystnad (trots att moderna lägenheter här är otroligt väl ljudisolerade), i alla fall inte om du insisterar på att använda någon elektrisk hushållsattiralj, typ tvättmaskin eller kylskåp. För allt plingelingar så käckt. Teven plingplongelongar lite sött när du sätter på och stänger av den, ugnen plingplangar på ett mer uppfodrande sätt när den uppnått inställd temperatur, torktumlaren BRÖÖÖÖÖÖLAR när den tycker att den torkat klart och kylskåpet visslar ångestladdat om du lämnar dörren öppen mer än typ tio sekunder. Varje gång jag bakar bullar (ibland får jag för mig att jag ska vara en käck och superpedagogisk svensk kanelbullsmamma) blir jag nästan sönderstressad, ty ugnshelvetet pip-skriker (i likhet med kylskåpet) så fort ugnsluckan är öppen mer än några sekunder, den är nämligen sjukligt rädd för att tappa värme.

Och koreanska väckarklockor…don´t get me started! För att använda dem ska man vara nog vara som min man, som påstår att han är kliniskt död från det att han lägger huvudet på kudden.
Själv använder jag mobiltelefonen som uppväckare, den kan man i alla fall ställa in volymen på…

Kommentera

