Lost in translation

22 Aug

22 augusti 2005

Utlänningar som envisas med att lära sig koreanska här, och som kommit en liten bit på vägen mot hyfsad konversationsförmåga, påpekar allt som oftast att det inte är så lätt att få använda sina språkkunskaper. När de tar sats och klämmer ur sig något på koreanska kan det nämligen hända att deras kommunikationspartner ofta uppvisar ett helt oförstående ansiktsuttryck. Det kan ha olika frustrerande orsaker, varav de troligaste är:
1) Att de pratar med så grav brytning att koreanen faktiskt inte begriper ett jota
2) Att koreanen inte förväntar sig att en utlänning ska prata koreanska och därför lätt panikslaget tänker ”vilken märklig engelska människan pratar, jag fattar nada”.

När det gäller alternativ ett så finns det väl inte så mycket mer att göra än att gå hem och slipa på uttalet, med ljudband eller liknande tillhyggen. När det gäller alternativ nummer två tror faktiskt mången korean att koreanska är ett så ohyggligt svårt språk att utlänningar ? om de inte är språkgenier av guds nåde ? inte har någon möjlighet att lära sig det. (Tja, inte är koreanska så superenkelt, men helt omöjligt verkar det inte vara tycker jag.)

I dag beslöt jag mig för att gynna kulturimperialismen och begav mig till McDonalds för att klämma i mig ett hamburgermål. Gick fram till kassan och beställde. Killen i kassan nickade. Sen öppnar han munnen och säger något jag absolut inte begriper. Det lät som helt främmande ord. Va fasen, ska det vara så svårt att beställa på McDonalds av alla ställen? Jag såg väl ut som ett levande frågetecken, så han upprepade tålmodigt sin fråga. Det lät fortfarande som rena rappakaljan…tills mina hjärnceller långt om länge behagade att koppla ihop sig på rätt sätt och jag fattade att den här killen inte pratar koreanska, och inte heller engelska med sedvanlig koreansk brytning ? han snackar faktiskt engelska med perfekt amerikansk accent! Han sa:
”And what can I get you to drink?”
Tänk vad hjärnan kan spela en för spratt?

Kommentera

